Master of Colour and Form: FERRUCCIO GARD | The Online Exhibition
Master of Colour and Form
FERRUCCIO GARD
Perceptive constructivism, chromatic developments, geometric abstraction, immediate and fleeting, but also always dominated and rational visual perception have always been Ferruccio Gard's main characteristics. His continuity in procedural evolution is what determines the character who does not follow trends, but determines them.
But there is more, the abstraction. In his works, abstraction and informal are intertwined, as well as geometry or, better, the geometries. In his paintings, the being is erased in order to express sentiment. The colours and the formalisms seem rigid and predetermined by the geometries that the artist places at the base, but then he himself gets rid of it and does not leave that suffocating sense of some of his epigones, repetitive and baroque.
Gard’s work is abstractly subtle in the wake of Kandinskij, a convincing and compelling personal interpretation of his work. With titles that also refer to music, coincidentally, exactly as asked by the Russian master.
A thin red thread, which defines the uniqueness of the work of the master Gard, kinetic yes, op artist yes, geometric yes, abstract yes, but unique, because in his work these components superbly unite and complement each other, a very convincing example for each of these positions, to which Gard has been able to give exciting moments from the formal and scenic point of view, with success guaranteed by history and critical comments.
Bruno D'Amore
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Il costruttivismo percettivo, gli sviluppi cromatici, l’astrazione geometrica, la percezione visiva immediata e sfuggevole, ma dominata e razionale, sono sempre state le caratteristiche pregnanti delle opere di Ferruccio Gard. La sua continuità nell’evoluzione processuale è quel che determina il personaggio che non segue le mode, ma le determina.
Ma c’è di più, l’astrattismo. Nelle sue opere astrattismo e informale s’intrecciano così come le geometrie. Nei suoi quadri si annulla l’essere per esprimere il sentimento. I colori, i formalismi sembrano rigidi e predeterminati dalle geometrie che l'artista pone alla base, ma poi lui stesso se ne libera e non lasciano dunque quel senso soffocante di qualcuno dei suoi epigoni, ripetitivo e barocco.
L’opera di Gard è astrattamente sottile nel solco di Kandinskij, una sua interpretazione personale convincente e avvincente. Con titoli che fanno riferimento anche alla musica, guarda caso, esattamente come chiedeva il maestro russo.
Un sottile filo rosso, che definisce l’unicità dell’opera del maestro Gard, cinetico sì, op artista sì, geometrico sì, astratto sì, ma unico, perché nella sua opera queste componenti superbamente si uniscono e si complementano, un esempio davvero convincente per ciascuna di queste posizioni, alle quali Gard ha saputo regalare momenti esaltanti dal punto di vista formale e scenico, con successo garantito dalla storia e dai commenti critici.
Bruno D'Amore
The aim of this exhibition is to present a focus on Ferruccio Gard's amazing work and career during the years.
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Enjoy the visit!
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Ferruccio Gard, Variazioni fra Bianco, Grigio, Nero e Altro (Variations in between White, Grey, Black and others), 2013
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Ferruccio Gard, Emozioni Cromatiche (Chromatic Emotions), 2010
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Ferruccio GardUntitled, 2018Acrylic colours on canvas70 x 70 x 4 cm
27.56 x 27.56 x 1.57 in -
Ferruccio GardColor effect in op art 110/19/n29 , 2019Acrylic colours on canvas50 x 60 cm
19.69 x 23.62 in -
Ferruccio Gard, Chromatic Energies, 1986/2005
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Ferruccio Gard, Untitled, 2018